Den Haag, 13 september 2014 - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van De reis - WaarBenJij.nu Den Haag, 13 september 2014 - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van De reis - WaarBenJij.nu

Den Haag, 13 september 2014

Blijf op de hoogte en volg De reis

14 September 2014 | Nederland, 's-Gravenhage

Voor een vrije zaterdag was het erg vroeg vanmorgen. Om 6.30 uur liep de wekker af en moesten we er uit. De taxi komt ons om 7.45 uur ophalen om ons naar het vliegveld te brengen. Vlug wat ontbijten en de laatste spulletjes inpakken. En daar is de taxi al, het is dan net 7.30 uur geweest. De koffers er in en het overgebleven fruit bij de buren aan de deur gehangen.

We zijn onderweg. De taxichauffeur vertelt honderd uit over alle rijke klanten die hij in zijn auto meeneemt en waarvan hij duizenden euro's fooi krijgt. Saai is het dus niet.

Bij Schiphol aangekomen moeten we 58 euro afrekenen en gaan inchecken. Daarna de koffers ingeleverd en zelf door de scanner. Tijd voor koffie!

Op ons gemak naar de Gate en wachten tot we het vlietuig in kunnen. Dat verloopt allemaal heel soepel. In Frankfurt is het overstappen. Vliegtuig uit en bus is. Dan weer door de scanner en wachten tot we kunnen inchecken. Als dat kan gaan we een trap af 2 etages naar beneden en weer de bus in. Als we bij het vliegtuig komen heb ik stellig het idee dat dit het zelfde vliegtuig is als waar we uit komen.

Na ruim 2 uur vliegen zijn we dan in St. Petersburg. Wachten op de koffers en dan naar de uitgang. We worden opgehaald door mensen van Mosturflot. Gelukkig is er een bijdehandje die ons in de hal tegen houdt en zegt dat de dames hier staan.

In de bus is het nog zeker een half uur rijden voordat we op de boot zijn. We hebben al een hutnummer gekregen en hoeven alleen nog maar de sleutel op de halen. Oh ja, in de bus worden onze paspoorten ingenomen voor inschrijving en by the way we krijgen ze niet eerder terug als dat de reis voorbij is. "Voor onze veiligheid" wordt erbij gezegd. Dus ..... nadat we eerst onze paspoorten 3 weken kwijt waren omdat er een visum aangervraagd moest worden en we deze op Schiphol konden ophalen zouden we nu onze paspoorten weer bijna 2 weken kwijt omdat het voor ons veiliger zou zijn. Je begrijpt het al.... hier gaan we niet mee akkoord.

Onze hut is niet al te groot en er staat 1 bed klaar. Aan de andere muur staat een opklabbed. Het is behelpen maar we komen er uit. Kastruimte zat dus de koffers kunnen we in zijn geheel uitpakken. De badkamer is heel klein en douchen moet tussen de wastafel en het toilet in. Maar het water is heet.

Het diner is om 20.00 uur en om 21.15 uur is er een bijeenkomst voor wat de dag van morgen en overmorgen brengt. Het diner is aardig. Schijfjes tomaat met een zachte kaas vooraf, een kop warm water met weinig smaak als soep en spaghetti met een ragout als diner. Toe was er ijs met een vruchten saus en koffie of thee.

In de leeszaal is de bijeenkomst over de komende dagen. Het programma voor morgen is bekend. Eerst een rondtour door de stad daarna een lunch uit de lunchbox en in de middag naar de Hermitage. We kunnen ook aangeven aan welke optionele excursies we nog willen meedoen en besluiten om alleen de excursie naar het Puskin Paleis te gaan. Naar het Peterhof gaan we zelf met de bus en de metro.

Natuurlijk vragen na afloop weer om onze paspoorten en de reisleidster, Svetlana, vertelt ons dat we die wel kunnen krijgen als we een briefje ondertekenen dat we alle verantwoordelijkheid op ons nemen. Nou dat lijkt ons logisch want dat zijn we sowieso.

We gaan nog even naar de bar waar nog een paar dames uit de groep zitten en drinken nog wat. Al met al liggen we pas om 00.30 uur in bed. Het is hier 2 uur later dan in Nederland.