St. Petersburg, 14 september 2014 - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van De reis - WaarBenJij.nu St. Petersburg, 14 september 2014 - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van De reis - WaarBenJij.nu

St. Petersburg, 14 september 2014

Blijf op de hoogte en volg De reis

14 September 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Na een onrustige nacht, we zijn heel veel wakker geweest, gaat om 7.00 uur de wekker en even later de radio van het schip. Opstaan want we hebben weer veel te doen vandaag. Ontbijten en om 8.30 uur vertrekt de bus voor de rondtoer.

We komen eerst langs een aantal flatgebouwen die we kennen vanuit de communistische tijd en de jaren 80 in Budapest. Sterk verwaarloosd en heel armoedig. Maar dan rijden we het centrum van St. Petersburg in en weldra doemen de paleizen en kathedralen op. De een nog mooier dan de ander. We krijgen voldoende tijd om alles te fotograferen. Het hoogtepunt is wel de Kerk van de verlosser op het bloed dat gebouwd is op de plek waar Tsaar Alexander II vermoord is.

Daarna rijden we naar een park waar ook weer een souvenierwinkel is en waar we van de toiletten gebruik kunnen maken. Dat is in Rusland een hele klus. Je kunt hier bijna nergens naar het toilet en daarom hebben de souvenirwinkels zicht bereid gevonden om toeristen die gelegenheid te bieden in de hoop dat ze natuurlijk ook souvenirs kopen.

De lunchbox is goed gevuld. Boterhammen met ham, broodje met worst en 1 met kaas, een cakeje, yoghurt, een appel en een halve liter water. Te veel voor een keer. Dus geef ik een deel aan een mannetje wat met een stalletje drinken verkoopt. Hij is er heel blij mee.

Om 14.00 uur gaan we naar de Hermitage. Het gebouw hadden we al gezien. Het is groot, prachtig en goed onderhouden. Eenmaal binnen vallen we van de ene verbazing in de andere. Het is zo niet op te noemen wat we allemaal gezien hebben uit de tijd van Katharina de Groote. Zij verzamelde kunst en heeft daar het Winterpaleis voor laten uitbreiden. Plafonds en muren zijn met bladgoud bekleed. Kroonluchters, te veel om op te noemen en schilderijen van Rembrand van Rijn. Onze Nederlands sprekende gids wist over alles wel wat te vertellen en was daar ook heel enthousiast over. Een zeer geslaagde middag.

Om 18.00 uur zijn we weer terug op de boot. Na een drankje in de panoramabar konden we om 19.30 uur aan tafel. En gelukkig, er is free Wifi aan boord.

Morgen op eigen gelegenheid naar Peterhof en verder St. Petersburg in. Misschien bij de Kerk van de verlosser op het bloed naar binnen.