Naar huis, 24 september 2014 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van De reis - WaarBenJij.nu Naar huis, 24 september 2014 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van De reis - WaarBenJij.nu

Naar huis, 24 september 2014

Blijf op de hoogte en volg De reis

05 Oktober 2014 | Rusland, Moskou

Als we opstaan is het vrij donker en zoals voorspelt, het regent. Maar goed dat we naar huis gaan. Tot nu toe hebben we iedere dag een stralend blauwe lucht gehad, een lekkere temperatuur en daarmee erg geboft met het weer. Onderweg zagen we al dat de bomen aan het verkleuren waren, de herfst komt heel snel. De winter nog sneller. Binnen een week zal de temperatuur dalen en de bomen zullen dan nog meer blad verliezen. De winter duurt hier van oktober tot april en is erg koud. De Wolga is 3 maanden van het jaar bevroren net als de andere rivieren en de meren. Daarom wordt hier in de winter veel aan ijsvissen gedaan om zo in het voedsel te voorzien.

We gaan eerst ontbijten en na het ontbijt hebben we tijd genoeg om de koffers te pakken. Om 12.40 uur worden we pas opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Tot die tijd doodden we de tijd met koffie, thee, een verslag en een spelletje. De rekening is al betaald dus alles wat we verbruiken moet meteen betaald worden en gelukkig kan dat met pin.

Bij het instappen in de bus regent het nog behoorlijk, dus snel de bus in. De rit duurt 1,5 uur voordat we door Moskou zijn en op het vliegveld. Inchecken gaat snel en we hebben weer tijd over. Er zijn mooie winkels op het vliegveld en we kijken wat rond om te kijken of we onze laatste roebels nog kunnen slijten. Cor vindt een mooie tas maar daarvoor hebben we niet genoeg roebels dus dat wordt zelf betalen. Eerst een biertje vlak bij de Gate. Daar besluiten we om dan maar een flesje whisky mee te nemen. Als de meneer vraagt om onze instapkaart en ziet dat we naar München vliegen meldt hij dat we in daar de fles moeten inleveren en dus niet mee mogen nemen naar Nederland. Jammer, dan nog maar een biertje. Het overgebleven geld geven we aan één van de schoonmakers die daar loopt. Hij wil het eerst niet hebben maar na aandringen neemt hij het toch aan en bedankt ons meerdere malen.

Tijd om te boarden dus we gaan naar de Gate. Als onze instapkaart gescand is kunnen we het vliegtuig in. Alles gaat heel snel en we vertrekken op tijd. Voordat we in München zijn krijgen we een broodje en wat te drinken. De verzorging van Lufthansa is prima en de vliegtuigen zijn voorzien van leren stoelen die smaller zijn dan van bv. KLM. Daardoor heb je gewoon meer beenruimte. Jammer dat we altijd over Duitsland moeten vliegen.

In München gaan we uit het vliegtuig en stappen in een bus. We crossen over het vliegveld en worden gedropt in een gebouw waar we weer door de douane moeten. Rugtas weer door de scanner en omdat we in Moskou gewoon drinken mee mochten nemen zat er in mijn tas nog een bidon met water. Ik kon de bidon inleveren, hij kostte maar € 32,00 dus dat heb ik niet gedaan, of ik moest terug en naar het toilet om daar de bidon leeggooien. Dat heb ik dus maar gedaan. Daarna weer wachten totdat we de bus weer in konden naar het volgende vliegtuig.

Uiteindelijk landden we om 22.30 uur op Schiphol waar we afscheid nemen van de medereizigers om snel naar buiten te gaan waar Patricia op ons staat te wachten. Gelukkig komen onze koffers heel snel en als we buiten komen wil zij net wegrijden omdat er een motoragent bij de auto achter haar staat. Cor fluit en ze hoort dat gelukkig en wacht nog even. Zij staat op een invalidenplek en denkt wegwezen als wij er al aankomen. Snel de koffers in de auto en instappen. Ze wordt nog wel aangesproken maar krijgt geen boete.

Tijdens deze reis zijn Patricia, Raven en de kinderen verhuisd naar het lege huis bij Michiel op het terrein en als we thuis aankomen is het nog 1 minuut lopen om bij hun te komen. We drinken daar nog thee en koffie en gaan dan voldaan naar huis.